Text size
Door het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving, bieden wij leerlingen een plek waar je mag zijn wie je bent en waar iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.
Met het team werken wij continu aan de verbetering van ons onderwijs. Elke leerkracht heeft zijn eigen expertise, ervaring en kennis en dit delen we graag met elkaar. Zo werken leerkrachten samen in PLG’s (professionele leergemeenschappen). Dit zijn werkgroepen waarin het uitwisselen van kennis en ervaring centraal staat zodat we het onderwijs voortdurend naar een hoger niveau tillen.
Een goede basis
Het leggen van een goede basis bij de kernvakken Rekenen, Lezen en Taal biedt de beste kansen voor een vervolgopleiding en het verwerven van een plek in deze maatschappij. Eén van de doelen binnen KBs De Howiblo is hoge opbrengsten behalen op het gebied van Rekenen, Technisch Lezen en Begrijpend Lezen. Wij werken met passende methodes waarvan wij verwachten dat ze bijdragen aan hogere opbrengsten. Naast de kernvakken vinden wij ook dat persoonlijke ontwikkeling hoort bij een goede basis. We vergroten zelfstandigheid en zelfvertrouwen bij de leerlingen waardoor zij groeien in weerbaarheid en doorzettingsvermogen. Dit doen we onder andere met de Kanjertraining.
Passend onderwijs (EDI)
Om de leerstof succesvol aan te leren, maken wij gebruik van gerichte en goede begeleiding op drie niveaus. Dit noemen we ook wel EDI; expliciete directe instructie. Het uitgangspunt van EDI is dat de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de leerling verschuift. “Ik doe het voor, we doen het samen, jij doet het zelf”. Een belangrijke techniek is het controleren van het begrip tijdens de verschillende lesonderdelen, zodat onze leerlingen zelfstandig de leerstof kunnen verwerken. Doordat leerlingen werken op hun eigen niveau, kunnen wij kinderen passend onderwijs bieden.
1,5 leerkracht per groep
Doordat we in iedere groep met het onderwijsconcept 'Leerkracht 1,5' werken, kunnen we meer ondersteuning bieden aan onze leerlingen. Met de extra ondersteuning kunnen leerlingen nog beter op hun eigen niveau werken. De leerkrachten geven per groep invulling aan de inzet van deze "extra handen". Zo gebruiken we diverse ruimtes binnen de school, werken we in kleinere groepen, gebruiken we uitdagende materialen en zorgen we voor extra momenten voor instructie en verwerking.
Hoe werkt 'Leerkracht 1,5' precies? Directeur Joyce en juf Odette Houweling vertellen het in de video hieronder.
Plusklas, pluswerk en extra ondersteuning
We hebben onze leerlingen goed in beeld en vertalen onze observaties naar een aanbod dat past bij het ontwikkelingsniveau en de behoeften van het kind. Zo bieden wij extra ondersteuning aan kinderen die daar behoefte aan hebben en bieden wij pluswerk voor in de klas aan kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Ook hebben wij twee plusklassen voor hoogbegaafden. Er is één klas met middenbouwleerlingen en één klas met bovenbouwleerlingen.
ICT onderwijs
Informatietechnologie (ICT) gaat op KBs De Howiblo verder dan alleen leerstof verwerken op een digitaal device. ICT is vervlochten in vrijwel alles wat we doen. Wij willen ervoor zorgen dat alle leerlingen aan het eind van de basisschoolperiode actief, bewust en kritisch gebruik kunnen maken van technologie en media. Om leerlingen op een speelse en educatieve manier kennis te laten maken met ICT, werken we onder andere met: Bee-Bots, Lego Mindstorms, Lego WeDo en Computional Thinking. Daarnaast werken we ook met een 3D-printer en een lasersnijder. Ook besteden wij veel aandacht aan de zogeheten 21e-eeuwse vaardigheden zoals presenteren, samenwerken, creatief denken en mediawijsheid. Binnen ons onderwijs maken we volop gebruik van Chromebooks, iPads, Digiboards en andere digitale leermiddelen. Daarnaast maken we uiteraard ook nog steeds gebruik van pen/potlood en papier voor het verwerken van lesstof.
Kunst en cultuur
Op KBs De Howiblo zijn we ervan overtuigd dat creatieve ontwikkeling de cognitieve ontwikkeling van kinderen versterkt en wij besteden daarom veel aandacht aan creativiteit, kunst en cultuur. Vast onderdeel van ons onderwijsprogramma zijn lessen in drama, muziek, koken, tekenen, handvaardigheid, schilderen, techniek, cultureel erfgoed en dans. Wij stimuleren de creatieve talentontwikkeling van onze leerlingen door middel van lesmethodes als Kunstfun, Kunstkabinet en Techniek Torens. Gedurende het schooljaar organiseren we zowel binnen als buiten de school verschillende activiteiten op het gebied van kunst, cultuur en creativiteit.